aktualna pogoda:
 16 °C
1010 hPa
deszcz: 0.0 mm
pogoda na 3 dni »

Liceum vs technikum czyli młodzieży wybory/ A.Wszędybył


Czwartek 01-09-2011 11:00

Początek września to okres, w którym wszyscy na coś czekają: sklepy i księgarnie na wyssanie portfeli rodziców; szkoły na powrót dzieci; kontrolerzy modlą się o come back gapowiczów. W całym tym zamieszaniu powrotu do powakacyjnej rzeczywistości są jeszcze jednak uczniowie. Ci, w większości, oczekują już na kolejne wakacje. Wiedząc, że prędko to nie nastąpi, warto się przyjrzeć się temu, jakie wybory podejmuje młodzież rozpoczynająca naukę w lokalnych szkołach średnich oraz co te placówki mają swym uczniom do zaoferowania.

I. Sami o sobie...

Można by snuć domysły i teorie na temat tego, co kieruje byłymi uczniami gimnazjów w obraniu dalszej drogi edukacji. Można, ale zdecydowanie szybszym rozwiązaniem było po prostu zapytanie ich o to. Zaprzęgam do tego procesu telefon, profil na serwisie społecznościowym oraz komunikator. I oto mamy 3 reprezentatywne wypowiedzi:

W moim wyborze szkoły średniej [ZSO w Turku — przyp. red.] kierowałam się głównie zainteresowaniami, które można by połączyć z nauką. Innym powodem, przez który wybrałam tę a nie inną szkołę jest kwestia odległości i dojazdu - im bliżej tym lepiej. 

Nie widzę się w liceum, więc wybrałem techniczny kierunek. A szkoła w Kaczkach mi odpowiada z wielu powodów. No i chodziły tam osoby z mojej rodziny, więc szlak przetarty.

Wybrałem ZST, bo chyba lepiej uczyć się ten rok dłużej, ale mieć jakiś tytuł. No i coś się tam dzieje, jest nowy Orlik, więc chyba nie będzie źle.
 

II. Turkowskie szkolne światy

Lista przebojów

Pod pojęciem „technikum” czy „liceum” kryje się tak naprawdę szereg możliwości, ścieżek kształcenia. Co aktualnie w szkołach średnich naszego powiatu jest na topie?

– Największym zainteresowaniem cieszą się takie kierunki, jak: technik mechatronik, technik logistyk, technik informatyk – edukacyjne trendy w turkowskim ZST wskazuje dyrektor szkoły - Mariusz Seńko.

W ZSO pierwszoklasiści rozpoczną naukę w 13 klasach. Próżno tam jednak szukać pędu ku przedmiotom humanistycznym. Dominują klasy przyrodnicze, gdyż jest ich aż 4 (plus klasa przyrodniczo-informatyczna). – Obserwujemy taki „boom” zainteresowania klasami przyrodniczymi – o zjawisku takich wyborów mówi dyr. Lech Zielony. – To oznacza późniejsze zainteresowanie nie tylko medycznymi, ale również paramedycznymi kierunkami studiów, typu kosmetologia, ratownictwo medyczne, dietetyka. Nowy rocznik w turkowskim liceum zacznie także naukę w 4 klasach matematycznych.

W przypadku ZSR CKP w Kaczkach Średnich hitem jest hotelarstwo, które w tym roku było najbardziej „obleganą” propozycją szkoły. W ofercie edukacyjnej nie mogło także zabraknąć możliwości uzyskania tytułu technika mechanizacji rolnictwa, czy profilu geodezyjnego. Ciekawostką jest technikum urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. – To profil unikalny. W promieniu powiatu, właściwie okolicznych powiatów, nie znam szkoły, która ma taki kierunek. Na czasie, nowoczesny. Widzę duże możliwości, jeśli chodzi o kwestię zorganizowania praktyk dla tych uczniów – mówi dyrektor ZSR CKP Sławomir Kosobudzki.

Szata zdobi, lecz klimat też jest ważny

Jak nas widzą, tak nas piszą- idąc tropem tej mądrości zespoły kierownicze szkół dbają o wygląd swych placówek. Dyrektorzy mówiąc o „mocnych” stronach szkół nie omieszkują wspominać właśnie o walorach estetycznych. – Wygląd szkoły też decyduje o tym, jak ludzie się w niej zachowują. Jeżeli jesteśmy w ładnym wnętrzu, to się „ładnie” zachowujemy. Przywiązujemy dużą wagę do dobrej estetyki – objaśnia dyrektor ZSO. – To wszystko, co dziecko powinno mieć - może nie na poziomie prywatnej szkoły angielskiej, ale na dobrym poziomie szkoły poznańskiej - my tu mamy. No i mamy podobne wyniki.

– Przede wszystkim położenie - w spokojnym miejscu. Uczniowie mają przestrzeń: boisko sportowe, Orlika, ale chodzi także o tę przestrzeń zieloną. Mogą pospacerować obok szkoły. Mamy tereny zielone - to nie jest to samo, co w „technikum”, gdzie po jednej stronie jest budynek, po drugiej także, uczniowie tylko przechodzą przez ulicę z jednej strony na drugą. Liceum jest w podobnej sytuacji – o zaletach położenia ZSR CKP w Kaczkach Średnich mówi jego dyrektor. –  Zaletą jest także dobra atmosfera tutaj w szkole. Jesteśmy najbezpieczniejszą szkołą w powiecie. Nie mamy większych problemów, jeśli chodzi o narkotyki czy alkohol.

Czas porzucić wierszy strofy?

Współczesne realia zdają się być w materii wyboru kierunku kształcenia nieubłagane - wykształcenie humanistyczne to duże prawdopodobieństwo częstych wizyt w PUP-ie. Wydaje się więc, że najrozsądniejszą drogą jest wybór technikum, jako „podwaliny” pod późniejsze studia.

Nasza szkoła jest rozpoznawalna. Absolwenci gimnazjum wiedzą już, co wybierać, co da pracę. Na tę chwilę mamy wielu absolwentów z niedopasowaniem do rynku pracy, a rynek jest bezwzględny. Potrzeba techników w różnych branżach mechanicznych, mechatronicznych, logistyków oraz inżynierów w tych właśnie kierunkach – o tym, iż przyszłość „leży” w ścisłych kierunkach nauczania mówi dyr. Mariusz Seńko. – Naszym [Zespołu Szkół Technicznych w Turku – przyp. red.] dodatkowym atutem jest na pewno to, iż oprócz zajęć podstawowych oferujemy dodatkowe zajęcia, które umożliwiają zdobycie określonych certyfikatów - w ramach danego kierunku, ale dających uprawnienia, które można przedstawić pracodawcy. Dla przykładu: technik informatyk - zawód, który w zakresie realizacji programowej ma kształcenie z języków programowania tzw. komputerowego - dla tych uczniów dokładamy 140-godzinny kurs z zakresu programowania robotów i maszyn numerycznych, co nie jest przewidywane procesem kształcenia. Taki absolwent, który wychodzi na rynek pracy, oprócz tego, że ma tytuł technika informatyka, ma dodatkowy atut w postaci certyfikatu. Technik mechatronik czy technik mechanik mają możliwość zdobycia certyfikatu dodatkowego z zakresu programowania maszyn numerycznych, obrabiarek sterowanych numerycznie, gdzie jesteśmy jako szkoła jednym z sześciu w Polsce certyfikowanych centrów edukacji technicznej firmy Haas – Politechnika Warszawska, Politechnika Krakowska, Wrocławska… my jesteśmy szóstym ośrodkiem w Polsce, który może szkolić i certyfikować.

Czy zatem jedyną słuszną koncepcją jest wybór technikum, gdy już w gimnazjum wiemy, że chcemy zostać magistrem inżynierem? – To jest błędne myślenie, może nie całkowicie, ale bardzo ryzykowne – takie stawianie sprawy delikatnie neguje dyrektor Lech Zielony. – My rozumiemy technika, dlaczego oni nie mogą przygotować ucznia na polonistykę - to jest oczywiste, ale mają również problemy z przygotowaniem dzieci z matematyki, ponieważ jest tam mniej godzin. Musi być mniej godzin, gdyż jest dużo przedmiotów zawodowych. Gdy dziecko tej szansy zostania  w zawodzie technika „nie złapie”, a często jest o to dość trudno, to jest ono wtedy bezradne, bo jest bardzo ukierunkowane, a nasze [Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Turku – przyp. red.] dzieci mają wszystkie możliwości. Co prawda „segregujemy” uczniów pod kątem ich zainteresowań - humanistycznych, matematycznych, przyrodniczych - ale to nie jest jeszcze zamknięcie drogi. Uczniowie mają dużo matematyki, dużo języków obcych, języka polskiego, dużo historii, geografii. Te dzieci mają szerokie horyzonty i możliwości.

Nie można oczywiście pominąć tego, iż turkowskie liceum ma po „swojej stronie” chociażby doskonałe wyniki egzaminów maturalnych. – Nasi uczniowie prawie w 100% zdają maturę. Bez matury dzisiaj nie ma nic, nie ma szans, nie ma żadnych możliwości – zauważa dyrektor „ogólniaka”. Pozostaje jednak pytanie, czy wyniki matur są jedynym słusznym miernikiem dokonań, biorąc pod uwagę to, iż do szkół średnich na terenie powiatu turkowskiego napływa różnorodny „materiał ludzki”. – Szkoły oceniane są po wynikach egzaminów zewnętrznych, czy to matur, czy zawodowych. Trzeba spojrzeć  na to,  z jakimi „punktami” uczniowie przychodzą do szkoły, a z czym wychodzą – zauważa dyrektor ZSR CKP w Kaczkach Średnich. –  Nawet najsłabszych uczniów staramy się tak wykształcić, aby albo zdali maturę, albo - gdyż niektórzy „odpuszczają” sobie maturę - zdali egzaminy zawodowe.

Praktyki, wymiany...

Kwestia współpracy z innymi ośrodkami nauczania jest niewątpliwie ważna i może być znacznym atutem każdej szkoły. W powiecie tureckim nie zapomina się o tym.

Idziemy w kierunku współpracy z uczelniami krajowymi. Interesuje nas taka współpraca, by dzieci wiedziały, czego się spodziewać, idąc na tę czy na tamtą uczelnię. To jest obustronne zainteresowanie. Uczelnie już teraz walczą o absolwentów – informuje dyr. Lech Zielony.

Także szkoła w Kaczkach Średnich znana jest z organizacji praktyk, także zagranicznych. Wystarczy odwiedzić szkolny korytarz, by dostrzec na ściennych gazetkach, w gablotach, liczne fotografie będące dokumentacją kształcących wojaży uczniów ZSR CKP.

W ostatnim czasie intensywnie współpracujemy z Wojskową Akademią Techniczną w Warszawie, która jest naszą uczelnią patronacką – informuje z kolei dyrektor ZST. – W ramach tej współpracy nasi uczniowie mają dostęp do laboratoriów WAT-owskich, co nie jest rzeczą normalną. Nasi uczniowie mogą tam wejść, zobaczyć, jakie badania są tam prowadzone, porozmawiać z wykładowcami. (...) Przygotowaliśmy projekt „Mała Politechnika – Inżynier potrzebny od zaraz”, gdzie rekrutujemy rocznie kilkudziesięciu uczniów z powiatu. Ci uczniowie przez rok mają zajęcia prowadzone przez wykładowców z Wojskowej Akademii Technicznej, Politechniki Poznańskiej, z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Warto także pamiętać o tym, iż ZST prowadzi współpracę ze szkołami niemieckimi, w związku z czym turkowscy uczniowie mieli okazję m.in. zapoznać się z realiami funkcjonowania zakładów firmy Bosch.

Nie samą nauką szkoły żyją

O tym, że pobudzanie różnorakich sfer aktywności także jest ważną cechą każdej szkoły chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Szczególnie nie trzeba tego mówić kadrze turkowskiego „ogólniaka”, który dał przecież regionowi m.in. muzykę chóru Viribus Unitis. – Dzieci prezentują swoje zainteresowania, głównie te pozaszkolne – o aktywności młodzieży mówi dyrektor ZSO. – To bardzo dobrze. Nie każdy ma odwagę „wyjść”z tym co robi, pokazać, że pisze wiersze, że  maluje, gdyż to są rzeczy, które często robi się we własnym gronie, kolegów, a oni [uczniowie turkowskiego „ogólniaka” - przyp. red.] chcą to pokazać innym. To pobudza pozostałych do działania i to jest bardzo piękna rzecz.

Gruszek w popiele nie zasypują także uczniowie z Kaczek Średnich. Przykładem może być chociażby udział młodzieży w tegorocznej akcji „Mam Haka Na Raka”. Uczniowie ZSR CKP zakwalifikowali się do drugiego etapu programu jako jedna spośród siedmiu szkół w Wielkopolsce. Dzięki kreatywności reprezentantów Kaczek Średnich, grupa „hakowiczów” dotarła aż do finału akcji i zawitała chociażby w hali EXPO w Warszawie.

Uczniowie ZST stawiają za to na widowiskowe przedsięwzięcia, nie porzucając jednak technicznych ciągot. Przykładem aktywności młodzieży tej szkoły jest chociażby udział w Wojnach Robotów. Uczniowie w przypadku takiego turnieju muszą zbudować oraz zaprogramować swojego „wojownika”, łącząc naukę ze świetną zabawą. – Cały czas staramy się promować technikę wśród młodzieży – podkreśla dyr. Mariusz Seńko.

III. Echa przeszłości

Skoro głos zabrali już uczniowie, jak i kadra pedagogiczna, warto „po sprawiedliwości” dać się wypowiedzieć tym, którzy opuścili szkolne mury. I choć dziś są Bóg wie gdzie i robią najróżniejsze rzeczy, w ich słowach kryje się zapewne cząstka wynikającej z doświadczenia mądrości:

Ja swoją naukę w szkole średniej wspominam dobrze. Cały czas była zabawa w podchody z nauczycielami, no i walka psychiczna (udawanie skruchy i obietnice poprawy) gdy ją przegrywaliśmy.  Nauka pozalekcyjna była zawsze wykańczająca, ale pouczająca. - Absolwent ZSO w Turku

*

Dobrze wspominam czas nauki w ZST. Można było odbyć ciekawe praktyki, np. w  Pratt & Whitney. No i blisko był sklep Pana O., więc problemem nie było szybkie zaopatrzenie się w prowiant na przerwie.- Absolwent ZST w Turku

*

Pobyt w mojej szkole średniej, a był to ZSR CKP w Kaczkach Średnich, wspominam dość ciekawie.

Zaczynając od nauczycieli - w 91 % byli to ludzie, którzy naprawdę lubili swoją pracę i chcieli nas czegoś nauczyć, teraz mogę powiedzieć, że ich wysiłek nie poszedł na marne. Co do uczniów tej szkoły, za moich czasów to bywało różnie. Myślę, że to jest tak samo jak z rodziną i sąsiadem, że się ich nie wybiera ale było tam wtedy dużo wybitnie ciekawych i dość oryginalnych umysłów, które zaszły naprawdę wysoko jeśli chodzi o władzę samorządową i nie tylko. Aha no i dziewczyny są tam naprawdę fajne, polecam.

Co do warunków nauczania to są na poziomie bardzo dobrym, szkoła jest duża, zaplecze socjalne i praktyczna nauka zawodu jest na wysokim stopniu wyposażenia.

Największym minusem dla mnie były przejazdy do i z szkoły autobusami PKS, gdyż mimo naszych starań, petycji itp nie mogliśmy dogadać się z dyrekcją PKS u Turek w kwestii połączeń i kończyło się to tak, że trzeba było czekać nieraz i 2 godziny, żeby dostać się do domu po lekcjach szkolnych. Szkoła mało się tym interesowała.

Na koniec chciałby wystawić ocenę, a będzie to "dobry z plusem" - na bardzo dobry muszą się jeszcze postarać (douczyć) - ale nie było źle, wspominam dużo miłych chwil z tej szkoły, których nie dam rady wymienić.

Pozdrawiam Wszystkich 

Absolwent ZSR w Kaczkach Średnich – 2006r.

*

Poziom kształcenia był na bardzo dobrym poziomie, aczkolwiek zostaje jeszcze kwestia poziomu i typu klasy w jakiej się znajdowało, a moja była raczej niezintegrowana. Najlepiej wspominam Judo. - Absolwentka ZSO w Turku

*

Moją szkołę średnią oceniam dobrze. Przygotowała mnie do studiów. Niestety widzę, że dla pracodawców „technik” to jednak mało, nieszczególnie zwracają uwagę na ten tytuł. - Absolwentka ZST w Turku

*

Czas nauki w "kaczkach" nie był złym okresem. Trochę się pokomplikowało, jak przyszło ostatecznie do egzaminów, ale to już inna historia. - Absolwent ZSR CKP w Kaczkach Średnich

IV. Koniec tekstu ale początek roku

Tu kończy sie nasza podróż po turkowskich realiach szkół średnich. Nowi uczniowie tych jednostek oświatowych być może znaleźli w tym tekście coś, co  utwierdziło ich w przekonaniu, iż dokonali słusznych wyborów. Być może osoby znajdujące się na niższym etapie edukacji, dzięki powyższym uwagom, z większą skrupulatnością zaczną myśleć o tym, co "po gimnazjum". Pozostaje mieć nadzieję, że ZSO, ZST i ZSR CKP  będą toczyć bezpardonową i zaciekłą walkę w tym roku szkolnym, jak i w przyszłych latach. Walkę, gdzie orężem będą interesujące zajęcia, ciekawe i perspektywiczne kierunki kształcenia, możliwości rozwoju zainteresowań uczniów, bogate wyposażenie sal lekcyjnych. Na takiej rywalizacji zyskają przecież wszyscy.

 



Komentarze (20)

układ komentarzy:  lista  |  drzewko 

hihi do zst

2011-10-16 21:46:44

ja akurat skończyłem dość dawno technikum mechaniczne w turku ze średnią za całe 5 lat 4,46.wtedy był dyrektorem p. ziółkowski. tytuł mgr inż zdobyłem na politechnice we wrocławiu-oczywiście stacjonarnie i zawsze zaliczałem wszystko za pierwszym razem,czyli mogę być dumny. może orłem nie jestem,ale życzę ci podobnych wyników w nauce do moich.
Oceniono: 8 razy    -2   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
zst

2011-10-16 12:41:20

do hihi tylko twoja matura którą my także zdajemy ma się nijak do naszych trudnych egzaminów zawodowych- i nie obrażaj nikogo gdyż orłem zapewne nie jesteś.
Oceniono: 10 razy    2   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
haha

2011-10-03 09:25:27

do ogólniaka rodzice przyprowadzają swoje dzieciaczki za rączkę, a do technikum uczniowie przychodzą już sami. czyli popieram w 100% wypowiedz" hihi "
Oceniono: 12 razy    0   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
do hihi

2011-09-26 14:08:31

sam jestes cymbał popatrz ilu z was , chłopaków z technikum zdaje egzamin zawodowy.....mięczaki pozdro
Oceniono: 16 razy    -4   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
hihi

2011-09-25 10:34:22

do liceum przychodzą mięczaki i nieuki. do techników odważni ludzie. w liceum większa zdawalność matury,ale czego tam się uczą-wierszyków. w technikum mają konkretne przedmioty zawodowe bardzo trudne, a matura raczej jest z przedmiotów licealnych i dlatego tak to jest z maturą. nawet gdy technik nie zaliczy matury,to zawodowo jest przygotowany do pracy, a licealista-zero (sprzedawca szczotek)
Oceniono: 20 razy    -6   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
-/-

2011-09-21 22:01:37

po co to prężenie - lo wybierają ludzie którzy zamierzają studiować na uniwerkach, technikum chcący kontynuować edukację na polibudach. wiem z doświadczenia że absolwenci liceów ogólnokształcących w starciu z politechniczną rzeczywistością stoją na przegranej pozycji - cóż z tego że część z nich jest po rozszerzonej matematyce skoro tematy zawodowe ich przerastają, w pierwszych dwóch latach nie wiedzą co się dzieje, techniczni przechodzą na luzie.
Oceniono: 16 razy    0   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
on

2011-09-20 15:44:35

nie zgadzam się z twierdzeniem, że liceum jest naukowo lepsze. mają lepszych uczniów, natomiast chyba nawet w połowie nie poświęcają uczniom tyle uwagi co nauczyciele w technikum w turku czy w kaczkach. poza tym, o ile wiem, w obydwu tych szkołach również istnieją oddziały licealne.
Oceniono: 21 razy    1   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
ala do pawła

2011-09-19 23:14:59

paweł co się tak gotujesz, verte pisze dobrze liceum spada. wyszukaj sobie w google temat artykułu "liceum traci pozycje" dowiesz się z niego, że pomimo tej 386 poz. (rok wcześniej 204 !!!), że lo statystycznie niestety spada w rankingach, w technikum coś się chociaż dzieje. ja niestety tego żałuje bo liceum to moja szkoła. ale jak się pracuje tak się później ma. obudźcie się tam w liceum !!! puk puk .... bo będzie za późno.
Oceniono: 27 razy    9   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
paweł

2011-09-19 22:31:53

"paweł nie ma pojęcia o szkolnictwie, próbując za pomocą suchych statystyk ocenić pracę szkoły." masz prawo tak uważać. "wynik matury jest w dużym stopniu odzwierciedleniem poziomu przyjmowanych absolwentów." im lepsza szkoła, tym lepsi absolwenci w gimnazjum w niej. proste, gdyby nasze technikum było na poziomie tego z wrześni (miasta podobne), to technikum przyciągałoby lepszych uczniów. "ten poziom ciąglę spada, co odbija się również na wynikach matur w liceum." to najwidoczniej poziom spada w całej polsce (u nas tylko troszkę mniej), bo w rankingach opartych na wynikach matur umacniamy się na samym początku trzeciej dziesiątki w wlkp. a konkurencja spora. "a trzeba pamiętać, że w technikach uczniowie oprócz matury przygotowują się również do egzaminów zawodowych i mają mniej godzin z polskiego czy matematyki niż ich koledzy z liceum." mają tyle samo, bo mają rozłożone na cztery lata. co do praktyk, przez nie mają mniej czasu na nauke po szkole i są bardziej zmęczeni, ale jak już mówiłem- mają rok dłużej, powinni dawać radę (tak jak radę dają uczniowie lepszych techników, dużo lepszych niż nasze lo). nasze lo jest naukowo lepsze, ile można w kółko to wałkować :-o. do technikum w turku- ludzie nastawieni na zawód i pracę po szkole. do lo- ludzie nastawieni na studia. tyle.
Oceniono: 28 razy    6   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
verte

2011-09-19 21:30:06

paweł nie ma pojęcia o szkolnictwie, próbując za pomocą suchych statystyk ocenić pracę szkoły. wynik matury jest w dużym stopniu odzwierciedleniem poziomu przyjmowanych absolwentów. ten poziom ciąglę spada, co odbija się również na wynikach matur w liceum. a trzeba pamiętać, że w technikach uczniowie oprócz matury przygotowują się również do egzaminów zawodowych i mają mniej godzin z polskiego czy matematyki niż ich koledzy z liceum.
Oceniono: 25 razy    11   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
paweł

2011-09-18 14:13:32

(...)" wniosek jest wg. mnie do obalenia:"(...) powinno być nie do obalenia. swoją drogą szkoda, że wiadomości, które się wyświetlają po ich wysłaniu wyglądają tak źle, jakbyśmy nie uznawali akapitów i wielkich liter :_f. Źle się czyta dłuższe wypowiedzi.
Oceniono: 25 razy    3   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
paweł

2011-09-18 03:44:15

@wczesniej do pawła możesz podać mi linki, odnośniki do tych artykułów? jestem ciekaw w jaki sposób nasze lo tak spadło, dzisiaj plasujemy się na miejscu 21 w wlkp, w polsce znajdujemy się na miejscu +/- (nie pamiętam dokładnie) 396 na 2292. jak na miasteczko ok. 30u tysięczne wg. mnie jest bardzo dobrze. @@do pawła (czy wy nie możecie używać nicku typu ala do pawła, ew. robert do pawła? będzie łatwiej). "nie porównuje się szkół po wynikach matur." to po czym? matura jest głównym celem każdej szkoły średniej, bo owocach tych matur (a także po ilości laureatów i uczestników konkursów, ale to wszystko w drodze do matur) ocenia się szkołę. i powiem wam, że szkół ze zdawalnością matury ok. 100% jak nasza jest pareset w polsce (z 500-600?), nasze lo jest wysoko nie tylko dlatego, ze ta matura jest zdawana w okolicach 100%, ale dlatego przede wszystkim, że jest zdawana bardzo dobrze. ja byłem przeciętnym uczniem, średnia około 3,0; zdarzały mi się zagrożenia, maturę zdałem z moich przedmiotów kierunkowych na poziomie rozszerzonym (1/3 test, 1/3 pytania otwarte, 1/3 wypowiedz pisemna) bardzo dobrze, to też świadczy o naszym lo. ot, przeciętny, czy nawet słaby uczeń może zdać maturę rozszerzoną dobrze, czy nawet bardzo dobrze, wiedza z powietrza się nie bierze, a zbyt pilny nie byłem. "wiadomo że liceum przyjmuje tych najlepszych, a inaczej jest w zst czy zsr. trzeba mieć na względzie z czym do danej szkoły przychodzą uczniowie." pytanie dlaczego do lo idą najlepsi uczniowie, a do technikum głownie ci słabsi. gdyby nasze technikum było bardzo dobre, na poziomie np.: zs technicznych w ostrowie wielkopolskim, czy zs tech. i ogólnokształcących we wrześni to do technikum, a nie liceum szli by najlepsi uczniowie, najlepsi bio-chemicy, najlepsi matematycy, najlepsi informatycy. do lo szliby tylko humaniści. a tak to do lo ciągną właściwie wszyscy (nie licząc zapalonych np. przyszłych mechatroników) możemy sobie dyskutować nad tym czy stara matura była cięższa czy teraz jest trudniejsza, czy dawniej lo było lepsze czy gorsze, czy takie same nawet przez 5 lat. ale mój już dawno sformułowany wniosek jest wg. mnie do obalenia: lo jest naukowo lepsze w turku niż nasze technikum, w związku z tym jeżeli ktoś chce iść na jakiekolwiek studia wyższe powinien iść do lo. uniwersytety, medyczne, ekonomiczne- wiadomo. ale i nawet w walce o politechnicznych nasze lo przebija technikum, bowiem dzisiejsza politechnika to 70% wiedzy, 30% praktyki, wiedzę zdolny uczeń otrzyma w naszym lo, praktykę nadrobi szybko, absolwent technikum jeżeli w ogóle się na jakąś czołową politechnikę dostanie to będzie mu bardzo ciężko w nadrobieniu zaległości w wiedzy. do technikum w turku powinni raczej iść ludzie nastawienia na egzamin zawodowy, na pracę po szkole średniej, to jest oczywiste, i tutaj technikum przebija lo. tyle.
Oceniono: 21 razy    7   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
@do pawła

2011-09-17 21:11:59

nie porównuje się szkół po wynikach matur. wiadomo że liceum przyjmuje tych najlepszych, a inaczej jest w zst czy zsr. trzeba mieć na względzie z czym do danej szkoły przychodzą uczniowie.
Oceniono: 21 razy    1   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
wcześniej do pawła

2011-09-16 16:42:35

słuchajcie porównywanie wyników maturalnych, gdzie aby uzyskać pozytywny wynik trzeba mieć 30 % poprawnych odpowiedzi, w co wchodzą również odpowiedzi testowe. sorry ale ja uważam, że ministerstwo robi sobie jaja, żeby nie zepsuć sobie statystyk. kiedyś aby dostać się do liceum, trzeba było się nieźle napocić, dziś to czyta formalność, pozostaje tylko kwestia do której klasy. czy po tym można oceniać, że liceum jest na dobrym poziomie naukowym. od dłuższego czasu śledzę losy liceum, bo to moja dawna szkoła. czytałem już kilka artykułów o tym jak bardzo lo poleciało w rankingach w dół. i niestety nie zgodzę się z tobą paweł, że lo jest wysoko, bo to troche tak, jakby fc barcelona doszła do fazy grupowej ligi europy, a ktoś by stwierdził, że to sukces. czytałem już kilka artykułów pana j. na temat pewnych statystyk i jest mi osobiście smutno, że jest jak jest, a liceum systematycznie ustępuje miejsca innym szkołą z wielkopolski. dziś matura 30 % poz. jest tylko po to, aby wykazać w statystykach że wszystko jest bajka, mimo iż rzeczywiście poziom jest zatrważający. może właśnie, dlatego jak olaboga napisał(a) egzamin zawodowy zdaje tylko kilka osób w klasie, bo aby zdać trzeba mieć 75 % poprawnych odpowiedzi. najlepiej zróbmy reformę dla zawodowych od 30 % i pewnie wszyscy z kaczek i technikum zdadzą egzamin. Śmiech. poza tym pozdrawiam tych ambitnych, którzy w technikum mają więcej lekcji tygodniowo, bo mają jeszcze zawodowe. heh każdy wybiera jak lubi.
Oceniono: 20 razy    4   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
olaboga

2011-09-16 07:24:31

ma zawód technika, a egzamin zdaje średnio kilka osób w klasie. weź mnie nie rozśmieszaj proszę. jak dla mnie to jest stracony rok.
Oceniono: 21 razy    5   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
pawel

2011-09-16 02:19:10

@do pawla nie porównuje poziomu kształcenia jako takiego w naszym lo i technikum (poziom na lekcjach, nauczycieli etc.), zawsze patrzę na owoce tej pracy- wyniki matur. jakie są wyniki w naszym technikum i lo- każdy wie, stąd wniosek, że nasze technikum pod względem naukowym jest słabe, a lo dobre, czy nawet bardzo dobre. co do poziomu naszego lo, jest niepodważalny, zdawalność matur bliska 100%, spory udział w konkursach, w rankingach czołówka wlkp. co do nauczycieli to ich opinia jest znana, bo część (większa część) mówi o tym otwarcie- wszystko zależy od pokolenia, moje pokolenie matury 2010 było humanistyczne (historie zdawało u nas 50oro uczniów, w tym 30oro rozszerzoną, pod względem ilości uczniów, którzy przystąpili- ewenement w wlkp). teraźniejsze jest bio-chemiczne raczej, i w tym będziemy wiedli prym w przyszłości, i dobrze, bo dzięki tym pokoleniom jesteśmy wysoko w rankingach- mamy sporo uczniów w konkursach, a reszta przeciętnych i słabych- i tak zdaje spokojnie maturę. nie kwestionowałem tego, że pod względem przygotowania praktycznego nasze technikum jest dobre, cieszy mnie to. ja mówię tutaj tylko o maturach i przygotowaniu stricte naukowym. nawet to co podałaś/eś popiera mój wniosek- nie chcesz iść na studia- idź do technikum, przynajmniej spokojnie zdasz praktyczny :-), i będziesz mieć zawód. @absolwentka zst "a kto powiedział, że po technikum nie można studiować?" nie wiem kto tak powiedział, na pewno nie ja :-). "dużo moich znajomych skończyło lo z wysokim wynikiem, poszło na studia... np. ścisłe.. i teraz i tak siedzą w domu... a po technikum ma się przynajmniej tytuł technika, i można iść na studia,kontynuując kierunek z technikum.." ilu znasz absolwentów naszego technikum, którzy zdali praktyczny, poszli na politechnikę warszawską, wrocławską, lub agh i spokojnie sobie tam radzą? ja znam paru chłopaków po naszym lo, na tych uczelniach, a specjalnie towarzyski nie jestem :}. co do tego, ze się ma ten tytuł technika- i bardzo dobrze, że się ma, bo można iść do pracy.
Oceniono: 22 razy    4   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
absolwentka zst

2011-09-15 19:12:52

a kto powiedział, że po technikum nie można studiować? dużo moich znajomych skończyło lo z wysokim wynikiem, poszło na studia... np. ścisłe.. i teraz i tak siedzą w domu... a po technikum ma się przynajmniej tytuł technika, i można iść na studia,kontynuując kierunek z technikum..
Oceniono: 21 razy    3   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
do pawła

2011-09-12 21:06:55

powiedz drogi pawle skąd tak dobrze znasz realia obu placówek, czyżbyś uczył się równocześnie w lo oraz technikum, skoro stwierdzasz, że lo cyt."stoi na bardzo wysokim poziomie" natomiast "nasze miejskie technikum niestety jest słabe pod względem naukowym". liceum kiedyś reprezentowało poziom wysoki dziś hmmm ... popytaj starszej kadry pracującej w tej szkole choć szczerze raczej każdy będzie się bał wystawić złą opinie swojej szkole mimo tego co myśli i uważa ucząc na przełomie kilkunastu lat. należy również brać (a może przede wszystkim uczniów, którzy trafiają do szkół średnich czy. lo, tech, kaczki, zawodówka) mówiąc brzydko z .... bata się nie ukręci. a jednak w tym roku udało się w technikum osiągnąć wynik egz. zawodowych o kilkanaście proc. wyższy niż wojewódzki to czy na tej podstawie stwierdzić, że nasze technikum jest świetną placówką. chyba raczej nie. i tu na sam koniec się z tobą zgodzę wszystko zależy od ucznia, a placówki mamy takie jakie mamy i ja osobiście nie widzę sensu i możliwości porównywania szkół. niech każdy wybierze w życiu to co chce,a później ponosi konsekwencje tego co wybrał :)
Oceniono: 23 razy    -1   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
paweł

2011-09-12 20:12:20

wszystko zależy od ucznia, jego chęci i bystrości, a także od poziomu szkoły. nasze lo stoi na bardzo wysokim poziomie jak na wielkopolskę, niedawno wyprzedziło nawet niegdyś najlepsze liceum w województwie- kaliskiego "asnyka", jeżeli się ma chęci to przygotuje ono doskonale na najlepsze uczelnie, i nie chodzi tylko o uniwersytety, i uczelnie medyczne, czy ekonomiczne, ale i również na politechniki (wiadomo, ze politechnika w polsce to 70% nauki 30% praktyki). oczywiście technikum powinno mieć przewagę, w kwestiach politechnicznych, bo oprócz nauki daje jeszcze praktykę, ale no właśnie..., żeby technikum przygotowało dobrze ucznia pod każdym względem na uczelnie politechniczną samo musi stać na wysokim poziomie, nasze miejskie technikum niestety jest słabe pod względem naukowym, co do praktyk- to również kwestia chęci ucznia. dlatego jeżeli zdolny gimnazjalista chce iść na politechnikę to powinien raczej wybrać lo i klasę o profilu mat-fiz, zaległości praktyczne na uczelni nadrobi w mig, a na ciężkiej naukowo uczelni tego typu poradzi sobie lepiej niż absolwent naszego technikum (które gdyby stało na wyższym poziomie to spokojnie by zostawiało w tyle lo pod względem przygotowania do politechnik). także jeżeli chcemy dalej studiować i przygotowywać się na te studia w turku to lepiej wybrać nasze lo, nieważne na co chcemy iść. jeżeli nie zamierzamy studiować- lepiej wybrać technikum.
Oceniono: 20 razy    -2   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   
daro

2011-09-09 10:28:46

ciekawy artykuł. ja jednak uważam, że w kraju mamy dość humanistów. stawiam wiec na szkoły techniczne i zawodowe które rzeczywiście przygotują młodzież do pracy. liceum jest jednak tylko podkładem, zdobyciem wiedzy bez praktyki. oczywiście dla przyszłych lekarzy, nauczycieli czy np. "polityków" liceum jest ok, ale jeśli chcemy studiować na politechnice to lepszą uczelnią wprowadzającą będzie technikum.
Oceniono: 14 razy    0   Tak! Dobrze prawi! Nie! Plecie głupoty...    Odpowiedz   


 

Dodaj nowy komentarz


Redakcja portalu Kolo.info.pl nie odpowiada za treści zamieszczanych przez czytelników komentarzy, zastrzegając sobie jednocześnie prawo do ich moderowania oraz kasowania w przypadkach ewidentnego naruszania prawa. Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną. Osoby pokrzywdzone mogą skutecznie dochodzić swoich praw w organach ścigania i w sądach.
Wysłanie formularza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu potalu Kolo.info.pl
* pola wymagane

Zobacz także:


Strona główna  •   Informacje •   Pogoda •   Ogłoszenia •   Informator •   Co jest grane? •   Praca •   Rozkład PKS Koło •   Redakcja

Strony portalu Kolo.info.pl są monitorowane przez Google Analytics •   Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu

Linki sponsorowane: -  obróbka drewna CNC -  meble kuchenne -  namioty reklamowe